hellwalker
1. არსებობს ჩვეულებრივი, ფასიანი პროდუქტი
2. არსებობს open source პროდუქტი
3. არსებობს ამათი ჰიბრიდი პროდუქტები, ანუ არი რაღაც გარკვეული მოცემულობა, რომელსაც კონკრეტული მწარმოებელი ყავს და ამას შემდეგ ავრცობენ სხვა ძალები.
Bethesda-ა ოფიციალურად მუშაობს პირველი პრინციპით. ანუ არის ჩვეულებრივი პროდუქტის მომწოდებელი, რადგან მისი პროდუქტი ოფიციალურად, დამოუკიდებელ ძალებთან კოოპერირებული არ არის. მარა მოდებთან ერთად თუ შეუფასებ თამაშს ესეიგი გამოგყავს, რომ მესამე პრინციპით მუშაობს, რაც ტყუილია, Bethesda მასზე პასუხს არ აგებს. კიდევ უფრო დავშლი:
ავიღოთ სუფთა open source პროდუქტის პრინციპი. ეს არის პროდუქტი რომელიც სხვადასხვა ადამიანების საერთო ძალისხმევით იქმნება, რომელ ძალისხმევაშიც ისინი დამკვეთისგან ფულს ვერ ღებულობენ, ბანალურად იმიტომ, რომ ეს დამკვეთი მათ არ ყავთ. ეს არის საერთო საქმის კეთება ყველანაირი ანაზღაურების გარეშე, რომელშიც ყველას თავის წვლილი შეაქვს და ესე ღებულობენ პროდუქტს. ამ ყველაფერში ყველაზე მნიშვნელოვანი არის თვითონ ამ პრინციპის მუშაობის მექანიზმი - იღებენ რაღაც კონკრეტულ დეტალს და ამას ხვეწავენ, დახვეწასთან ერთად ამ დეტალის ძველი მოდელი იცვლება ახლით, იგივე მიდგომაა სხვა დეტალების მიმართ და მსგავსი მიდგომით ვიღებთ მუდმივად დახვეწვად პროდუქტს.
სკაირიმი რო იყოს open source პროდუქტი და ვთქვათ სკაირიმში იყოს ცუდი ინტერფეისი, მას მოდერები მოდს კი არ დაუწერენ, რომ ნაგავ ინტერფეისს გადააწერო, მას უბრალოდ უკეთესით შეცვლიან. მარა ეხლა ამის გაკეთება შეუძლებელია, მათ ამის უფლება არააქვთ. ზუსტად ეს ამბობს, რომ ერთი მთლიანი პროდუქტი არ არის. ამას თვითონ Bethesda არ აღიარებს და მე რატო გავატარო ერთ პროდუქტში. Bethesda დაჟე იმასაც არ ამბობს რომ ნახევრად open source-ია. ის იძახის, რომ სკაირიმი არის მხოლოდ მისი პროდუქტი, ამიტომ მისი პროდუქტი სხვა ძალების კონტენტთან ერთად არ შეფასდება.
Bethesda-მ რომ აღიაროს, რომ ნახევრად open source პროდუქციის მწარმოებელია, მაშინ ყველაფერი შეიცვლება. იგი გახდება პროექტის გარკვეული ნაწილის მწარმოებელი, რისიც თუ ეხლაც მოდებით ვაფასებთ თამაშს, ესეიგი ისედაც არი, მარა ამას მიეცემა ოფიციალური სახე, და შეფასდება კონკრეტულად Bethesda მოწოდებული ნაწილი. მთლიანად თამაში კი ჩვეულებრივი თამაშების კატეგორიაში განხილვადი აღარ იქნება, ეს უკვე წარმოშვებს სრულიად სხვადასხვა ძალების მიერ შექმნი, ერთგავრ პროექტ კონსტრუქტორს, რომელიც ერთი სტუდიის პასუხისმგებლობას ძალიან ცდება - კონსტრუქტორის ნაწილების რაოდენობას განსაზღვრავენ open source ძალები, ეს open source ძალები გამოუშვებენ უფასო და ფასიან "კონსტრუქტორის კუბიკებს", მაგრამ უშუალოდ მათი ამ კონტენტის წარმოების მოტივაცია იქნება Bethesda მიერ მოწოდებული პლადფორმა, მისი პოპულარობა (მათთვის ვინც ფასიანს გააკეთებს) და მისი ხარისხი (ვიცნ სიყვარულის და ინტერესის გამო დაამატებს რამეს). და რაც მთავარია, ეს ყველაფერი როგორც Bethesda თამაში არ შეფასდება.
მოცემული ლოგიკით, ვინდოუსიც ნახევრად open source პროდუქტა, მასზე ძირითადად "ფასიან მოდებს უშვებენ", უფასოებიც არის, მაგრამ ეს ვინდოუსის პლიუსი არაა, ეს უბრალოდ ვინდოუსის პრივილეგიაა, ვინდოუსის პლიუსი მხოლოდ ისაა რაზეც მაიკროსოფტია პასუხისმგებელი.
დეველოპერი უშვებს ორიგინალ კამპანიას, რომელიც შეფასდება ცალკე. უშვებს მოდინგის ტულებს, რომელიც შეიძლება შეფასდეს ცალკე მათი სიმარტივის, მოხერხებულობის და მოდიფიცირების მრავალფეროვნების სახით და ბოლო მოდისგის ტულების + თამაშისადმი ხალხის ინტერესის ბაზაზე იქმნება მოდინგის მარკეტი. მოდინგის მარკეტის მრავალფეროვნება განსაზღვრავს რა დონეზე შეუძლია მომხმარებელს განივრცოს თამაშის მიერ მოცემული ექსპერიენსი.
აფსოლიტურად სწორია, მარა ეს იმას არ ნიშნავს, რომ ერთი პროდუქტია და ერთად უნდა შეფასდეს. შეიძლება ვინმემ ამათი ერთიანობით მიღებული გამოცდილება ერთად შეაფასოს, მაგარმ ეს ორი ერთი მთლიანი არ არის, ეს არის ერთი კონკრეტული და მისი ოფციონალური, არაოფიციალური, მოდიფიკაციის საშუალებები.
ისეთ შესაძლო მომავალ სიტუაციაში სადაც მოდინგი არის მასიური მოვლენა, მომხმარებლისთვის წარმოადგენს ინტერესესს მოდინგის მარკეტის შეფასება რევიუშიკის მიერ. და ჩემი აზრით რევიუშიკები მიაწოდებენ ამ ინფორმაციას. როგორ ამაზე დაზუსტებით საუბარი ძნელია რადგან მთლიანი საკითხი არის ვარაუდი რომელიც გარკვეული ფაქტორების შესრულებაზეა დამოკიდებული. მაგრამ ერთერთი ჩემი აზრით შესაძლო მოდელი დავწერე.
მოდინგი არის open source იდეა. გააანალიზე open source იდეა და ზუსტად მიხვდები რა ვარიანტები შეილება ჩამოყალიბდეს.
მოდებზე რაც დაგიწერე წერია რა კონტექსტშიცაა. ზუსტად იმის გადმოსაცემად ეწერა რომ ბაგების გასწორება არაა მოდების ერთადერთი დანიშნულება და მინუსების გასწორება. შეიძლება იდეალური თამაში იყოს უნაკლო და ქონდეს მოდები რომელიც არანაკლები ხარისხის 100 საათის ოდენობის ქვესტებს ამატებს ზემოდან. ნაკლების მქონე პროდუქტი არაა ერთადერთი რაც მოდინგის მოტივაციას უქმნის ხალხს, თვიდმყოფად ფორმაში ხარისხიანი პროდუქტიც ქმნის.
მე მოდიფიკაციის მთავარი არსი დავწერე, რისთვისაც გაჩნდა. შეილება სკაირიმს ვინმემ ბიოშოკ ინფინიტი დაამატოს და მოდი დაარქვას, ეგ არაფერს არ ცვლის, თუ იმ თამაშის ოფიციალური კონტენტის სახით არ გამოვა, ან თვითონ ის თამაში არ გახდება რაღაც დიდის ერთი შემადგენელი ნაწილი. მერე იმ დიდზე შეილება ცალკე ვილაპარაკოთ.
მსგავსი მაგრამ არა იდენტური სიტუაცია უკვე ხდება სხვა სფეროებშიც. მაგალითად Unity3D-ს აქ Asset Store.
ვინდოუსსაც ააქ პროგრამების საიტი ))
მაგრამ სამწუხაროდანალოგიები არ ეხმარება ამ საკითხის გარკვევას. იგივე შენს მიერ მოყვანილი IOS გასატეხი სოფტი და მოდინგ ტულები სრულიად განხვავებული მოვლენაა. მოდინგის ტულების შექმნა არის ძალიან დიდ შრომასთან დაკავშირებული დეველოპერის მხრიდან. ხარჯავენ საკმაოდ დიდი რაოდენობის დროს და ფულს იმისთვის რომ უსერების მიერ შექმნილი კონტენტი მუშაობდეს თამაშში და არ აურიოს ორიგინალი თამაში. სხვანაირი უფრო რთული და კომპლექსური არქიტექტურა ჭირდება მაგას ვიდრე პროსტა თამაშის გამოშვება. ფაქტიურად თამაშის ენჯინზე დაფუძვნებულ მეორე გამარტივებულ ენჯინს წერენ ხელმეორედ. მოდები არის დეველოპერის გამიზნული ძალისხმევა იმისთვის რომ ფანებს ქონდეთ საშუალება მათი თამაშის მოდიფიცირების, ეს აღარაა ჰაკები როგორც ეს Doom 2-ის ერაში იყო, ეს არის ოფიციალურად დასაპორტებული Feature. IOS გატეხვა არის ამის სრულიად საპირისპირო მოვლენა, ეგ არის ჰაკი. მესმის რა კონტექტსტში გინდოდა გადმოგეცა მარა საერთო სურათში არ მუშაობს ჩემთვის ეგ კონტექსტი, ისევე როგორც ჩემი ანალოგიები არ მუშაობს შენთვის.
შენ რო თამაში გამოუშვა და ვიღაც ტიპები გაეძრონ რომლებიც 100 საათ გეიმფეის ამატებენ უფასოთ, არ დაეხმარები? )) ვაშინგტონი რო კრიზისათ გადაგიკეთონ და ამას ამინც შენი თამაში ერქვას არ გაგისწორდება? )) მარა ერთ მხარეს რატო მეუბნები მარტო, დებილი ვარ? ისეთი მოდი რო მინდოდეს რომელც შენ არ მოგწონს მომეხმარები? )) კაცების ტრაკში ტყნაურის მოდისფიკაციაზე რო ვმუშაობდე სადაც 300 საათია გეიმფლეი, სიუჟეტი, ლოკაციები და ბავშვების ტყვნაზე კიდე ერთი მაგდენი მოეხმარებიან დეველოპერები? GTA 5 აუკრძალეს მოდინგი ტიპებს და მაინც წერენ, ჰაკებს წერენ? არმინდა ტრუხა ბაზარი, რაღაც რომანტიული გრძნობებით მოდებისადმი. ძალიან მაგარია როცა მოთამაშეს საყვარელ თამაშში თავისი წვლილი შეაქ, მარა ეს ოფიციალურ დონეზე ჩვეულებრივი open source მეთოდიკაა და არანაირ ნარნიაში არ მიდის რო მისტიურად მიუდგე. ამბობ რო შენი პროდუქტის ნაწილი open source-ია, გაფასებ შენ და ვაფასებ იმ ნაწილს რაც open source-ია. არ ამბობ რო შენი პროდუქტის ნაწილი open source-ია, მაშინ იმ ნაწილს რომელცი open source არ გითვლი შენ პროდუქტად.